Nieuws

Textielonderhoud? (G)een hondenstiel!

today

Background

Collectieve campagne vraagt aandacht voor correct kledingonderhoud

 

Tijdens de Week van de Belgische Mode, die van 12 tot 19 oktober plaatsvindt, lanceert FBT samen met de vakorganisaties Creamoda, Etitex en Mode Unie een campagne die de consument ertoe moet aansporen zorgzamer om te springen met kledij. Affiches en folders in deelnemende modezaken en een campagnewebsite brengen dezelfde boodschap: geniet langer van je kledingstukken door voldoende aandacht te besteden aan het onderhoud ervan.  Wassserij-droogkuis Modern Shop uit Nieuwpoort is ambassadeur van de campagne.

 

De Week van de Belgische Mode richt de schijnwerpers op kwaliteitskledij van Belgische merken en de lokale modehandelaars die ze verkopen. De campagne van FBT, de Federatie van de Belgische Textielverzorging, voegt daar een boodschap aan toe: door je favoriete kledij volgens de regels van de kunst te reinigen, verleng je de levensduur ervan. Met die boodschap bekent de vakorganisatie kleur: voor kwaliteitsvolle kledingstukken en tegen ultra-fast-fashion. Voor originele creaties die met veel vakmanschap gemaakt worden en tegen kopieën die de markt ontwrichten.

“België heeft bijzonder veel getalenteerde ontwerpers en Belgische modemerken en daar mogen we trots op zijn!”, zegt Karolien Dierickx van FBT. “Door Belgisch te kopen kiezen we voor het ondersteunen van de lokale economie, kiezen we voor kwaliteit en kiezen we bovendien ook voor een mooi en duurzaam stuk dat lang meegaat. Een correct onderhoud van die mooie kwaliteitsstukken draagt daar toe bij, en daar willen we de consument graag verder bewust van maken.”

Niet knippen

Vanaf 12 oktober verschijnen in de etalages van de bij Mode Unie aangesloten boetieks opvallende affiches die de klant wijzen op het belang van correct kledijonderhoud. Daarbij is het eerstelijnsadvies van de modewinkelier essentieel. Met de opvallende affiche en de bijhorende folders wil FBT een gesprek op gang brengen tussen de modewinkelier en de klant over duurzame kledij. Daarbij gaat het onder meer om de onderhoudsvoorschriften die op het etiket vermeld staan en over de samenstelling van het kledingstuk. In beide gevallen geldt: knip het etiket niet los!

Steve Maenhout: “De samenstelling van kledingartikelen wordt steeds complexer. Vaak worden meerdere soorten natuur- en kunstvezels door elkaar gebruikt en dan wordt correct onderhouden een complexe zaak die je beter aan een professional overlaat. Op basis van het – verplichte! – samenstellingsetiket en het facultatieve onderhoudsetiket kunnen onze leden feilloos bepalen hoe je de diverse soorten vlekken het best aanpakt. Maar dan moeten ze die wel in het betreffende kledingstuk vinden. Daarom is een van de essentiële raadgevingen ‘knip de etiketten niet los!’. Ze bevatten alle informatie die een textielreiniger nodig heeft om jouw favoriete kledingstuk de zorg te geven die het verdient.”

De Federatie van de Belgische Textielverzorging kan voor deze campagne rekenen op de enthousiaste medewerking van haar leden.  Bij alle leden-droogkuisen en in hun afhaalpunten verschijnen dezelfde affiches als in de boetieks. Op de campagnewebsite kledingonderhoud.be vindt de consument de contactgegevens van een textielreiniger in de buurt.

 

Over FBT:

De Federatie van de Belgische Textielreiniging verenigt alle toonaangevende wasserijen en droogkuisen. De ca. 360 leden kunnen bij FBT terecht voor advies over wetgeving en reglementering, product- en productietechnische ontwikkelingen en marketingondersteuning. De federatie verdedigt de belangen van de Belgische textielverzorgingssector in internationale overlegkoepels en organiseert het Belgisch luik van het rekruteringsevent Week van de Textielverzorging. (www.fbt-online.be)

 

Over Modern Shop:

Nieuwkuis en wasserij Modern Shop werd in 1987 in Nieuwpoort opgestart door de ouders van Steve Maenhout, die vanaf 2011 zelf de zaak stelselmatig verder uitbouwde met twee eigen filialen en een netwerk van depots dat de westkust en een flink deel van het hinterland dekt. Aan zijn team van 6 medewerkers brengt hij stap voor stap de finesses van het vak bij onder het motto ‘Vlekken en kreuken moéten weg!’.

Geen enkel detail ontsnapt aan het kennersoog van Steve. Makkelijke vlekken? Daarvoor krijgt de klant gratis advies om het kledingstuk thuis te wassen. Delicatere vlekken gaat Steve in het atelier te lijf met lang beproefde huisrecepten. Modern Shop bedient zowel particulieren als bedrijven en verzorgt zowel klassiek wasgoed als moeilijker schoon te maken artikelen. Als het kàn gereinigd worden, heeft Modern Shop een oplossing.

Modern Shop is gevestigd op Kaai 10 in 8620 Nieuwpoort.

Written by:


0%
× Hoe kan ik je helpen?