Nieuws

Nieuwpoort promoot toeristische projecten en huldigt verdienstelijke ondernemers

today 11

Background

Tijdens het toeristisch netwerkmoment op maandag 5 februari 2024 stelde Stad Nieuwpoort zijn evenementenprogramma voor 2024 voor. Daarnaast werd ook aandacht besteed aan een aantal vernieuwingsprojecten. In primeur maakte het publiek kennis met de opgefriste toerismewebsite www.visit-nieuwpoort.be en de gloednieuwe imagofilm Nieuwpoort, jouw thuishaven, met acteur Wim Willaert in een opvallende glansrol. Nadien vond de Avond van de Nieuwpoortse Ondernemer plaats waarbij vijf Awards werden uitgereikt aan verdienstelijke lokale handelaars.

 

Op maandag 5 februari 2024 organiseerde Stad Nieuwpoort voor de derde keer een netwerkmoment Toerisme. Hierbij werden de toeristische stakeholders geïnformeerd over de geplande evenementen en activiteiten. Ook de nieuwste projecten en beleidsacties werden voorgesteld.

 

Daarbij was de gloednieuwe imagofilm Nieuwpoort, jouw thuishaven de onbetwiste blikvanger. Deze video is hét sleutelelement van een brede logiescampagne die binnenkort via de digitale kanalen van de Stad over heel Vlaanderen wordt verspreid. Voor het opzetten van deze campagne kon Nieuwpoort rekenen op een subsidie van 87.000 euro van VLAIO. De imagofilm zet Nieuwpoort meer dan ooit in de verf als veelzijdige bestemming, verklaart burgemeester Geert Vanden Broucke:

 

“Nieuwpoort is de onbetwiste parel aan de Belgische Noordzee. Onze stad is een bruisende plek om te ontdekken én om te verblijven. Met rasacteur Wim Willaert, een talent van eigen bodem met nationale uitstraling, hebben we de juiste persoon aan boord om die boodschap versterkt de wereld in te sturen. Hij neemt de kijker meer op een inspirerende tocht doorheen Nieuwpoort en prijst zijn geliefde heimat aan als thuishaven voor fijnproevers, levensgenieters, cultuurtrippers en avonturiers. Een warmer welkom kun je je niet wensen. We zijn er dan ook van overtuigd dat dit heel wat extra mensen zal overtuigen om Nieuwpoort in de reisplannen op te nemen.”

 

In het verlengde van de imagofilm pakt de Stad voor zijn toeristische berichtgeving uit met een mix van communicatiedragers in een gloednieuwe, aangepaste huisstijl. Speerpunt is de toerismewebsite www.visit-nieuwpoort.be die een make-over kreeg en inhoudelijk werd gefinetuned. Dankzij nieuwe tools zoals een tripplanner wordt de website hét platform om Nieuwpoort in al zijn facetten te ontdekken.

 

Ook op vlak van toeristische infrastructuur werkt Stad Nieuwpoort aan de toekomst. Zo wordt de toeristische ontginning van de stedelijke Vismijn, het kloppende hart van de Nieuwpoortse visserijsector, voortgezet. Toerisme Vlaanderen geeft de Stad hiervoor een toelage van 161.000 euro, waarvan 60 % subsidies. Dit bedrag wordt aangewend voor een belevingsparcours over de garnaal en andere vissoorten, met duidingspanelen en VR-spelelementen. De rest van het bedrag gaat naar de installatie van nieuwe toiletten en een toegankelijk ponton voor de N.116 Nostalgie.

Op het programma staat ook de grondige opfrissing van Westfront Nieuwpoort. Van maandag 13 mei tot en met donderdag 27 juni 2024 sluit het bezoekerscentrum de deuren voor de inhoudelijke vernieuwing van de vaste expositie over de Eerste Wereldoorlog. Het permanente luik zal na de update de inundatie van de IJzervlakte in 1914 blijven belichten, zij het op een meer hedendaagse én vooral persoonlijkere manier. Westfront 2.0 opent de deuren op vrijdag 28 juni 2024.

 

Een derde vernieuwingsproject waar de Stad op inzet is dat van Villa Hurlebise. Dit art-decojuweel in Nieuwpoort-Bad zou in 2025 de deuren moeten openen als Huis van Toerisme. Villa Hurlebise wordt zo een uniek belevingscentrum dat moet inspireren over een bezoek aan Nieuwpoort en de regio. De gevels werden reeds vakkundig hersteld, nu is het beschermde interieur aan de beurt. De aanbesteding voor de aannemer van de interieurrestauratie is lopende. Agentschap Onroerend Erfgoed maakte 860.000 euro vrij voor de herinrichting.

Zes winnaars op Avond van de Nieuwpoortse Ondernemer

Volgend op het toeristisch netwerkmoment richtten de Stad en de Lokaal Economische Raad ook de Avond van de Nieuwpoortse Ondernemer in. Voor schepen van Toerisme en Lokale Economie Ann Gheeraert was het een evidente keuze om beide aan elkaar te koppelen:

 

“Toerisme is dé economische motor van Nieuwpoort. Blijven investeren in de toeristische sector is dan ook maatschappelijk wenselijk. Het draagt immers bij tot het versterken van het stedelijk ondernemersveld. Omgekeerd geldt dezelfde redenering: het uitdiepen van de lokale economie draagt bij tot het welslagen van ons toeristisch verhaal. De Stad, onze toeristische partners en de vele dynamische ondernemers zijn allen onmisbare schakels in het verstevigen van het toeristisch-economisch weefsel van Nieuwpoort.”

 

Tijdens de Avond van de Nieuwpoortse Ondernemer werden voor de tweede keer de Nieuwpoort-Awards uitgereikt aan ondernemers die zich in 2023 in de kijker hebben gewerkt. Door een jury en via online stemming werd voorafgaand gestemd voor vijf categorieën: Starter van het Jaar, Mooiste Renovatie/Nieuwbouw van het Jaar, Handelaar van het Jaar, Horecazaak van het Jaar en Bedrijf van het Jaar.

 

De Award voor Starter van het Jaar ging naar Bar Buvette. In deze drankgelegenheid geniet je van een biertje, wijntje en bijhorende tapas. De zaak zet sterk in op gezelligheid en een sterke connectie met trouwe klanten. Andere laureaten waren Pontalbert Food & Gifts en Dune Hotel.

 

M Bistro kreeg de Award voor Mooiste Renovatie/Nieuwbouw van het Jaar. Het sterrenrestaurant nam in het najaar van 2023 zijn intrek in een gerenoveerd, karaktervol pand in de Sint-Sebastiaanstraat. Andere kanshebbers waren Slagerij Vandenbroucke en Unic – Carrefour Market Nieuwpoort.

 

Beau4 sleepte de Award voor Handelaar van het Jaar in de wacht. Door de overname van kledingzaak Storms Fashion zorgde Beau4 voor het ontstaan van hun zesde winkel in Nieuwpoort. Nomad Lifestyle Shop en Colette zijn runner-ups.

 

De Award voor Horecazaak van het Jaar werd uitgereikt aan Wasserette. Het restaurant staat gekend als culinaire hotspot in de historische binnenstad. Eethuis en B&B Jeanne en M Bistro grepen naast de prijs.

Bakkerij Diemas kaapte de Award voor Bedrijf van het Jaar weg. Met de komst van hun dertiende winkel, die de deuren opende in Nieuwpoort-Bad, is de organisatie uitgegroeid tot sterke speler van eigen bodem. Andere kanshebbers waren Hotel Cosmopolite en Alex & Kenneth Recycling.

 

De Lifetime Achievement Award werd toegekend aan Ann Verheye. Zij baatte 33 jaar lang de iconische kroeg Astra uit op het Marktplein, een begrip in Nieuwpoort. Eind 2023 trok ze de deur van haar café definitief achter zich dicht om te genieten van een welverdiend pensioen.

Written by:


0%
× Hoe kan ik je helpen?